84

  Wortels van de Wiskunde


Een historisch overzicht voor leraren en anderen

Auteurs William P. Berlinghoff
Fernando Q. GouvÍa
  
Bedoeld voor Studenten die het vak geschiedenis van de wiskunde volgen, leraren in opleiding, wiskundedocenten die al in het onderwijs werkzaam zijn en andere geÔnteresseerde lezers die een beetje meer willen weten over de wortels van de wiskunde.
  
Uitgave 1e druk, 2016
ISBN 978-90-5041-156-1
 gebonden, 228 pagina's
Prijs € 25,00

Waar komt de wiskunde vandaan? Wie bedacht al die rekensymbolen, en waarom? Wat is het verhaal achter π? ...negatieve getallen? ...het metrieke stelsel? ...kwadratische vergelijkingen? ...sinus en cosinus? Deze vragen en vele andere worden beantwoord in 25 los te lezen schetsen, op een informele en prettige manier, toegankelijk voor leraren, studenten en anderen die nieuwsgierig zijn naar de geschiedenis van wiskundige ideeŽn. De schetsen worden voorafgegaan door een ruim vijftig paginaís tellend overzicht van het volledige panorama van de geschiedenis van de wiskunde, een rondleiding langs de belangrijkste personen, gebeurtenissen en ontwikkelingen die de wiskunde zoals we die nu kennen gevormd hebben. Daarnaast bevat het boek veel suggesties voor verder lezen.

Dit boek is oorspronkelijk een Amerikaanse uitgave, geschreven door William P. Berlinghoff en Fernando Q. GouvÍa, en is vertaald naar het Nederlands door Desiree van den Bogaart en Jeanine Daems. De vertaling bevat een extra paragraaf met suggesties voor Nederlandstalige literatuur en voor bronnen waarin meer informatie gevonden kan worden over specifieke aspecten van de geschiedenis van de wiskunde in Nederland.

 Inhoudsopgave
Geschiedenis in de wiskundeles
De geschiedenis van de wiskunde in een grote notendop
Schetsen
1. Alles telt: Het noteren van gehele getallen
2. Daar kun je mee lezen en schrijven: De herkomst van de rekensymbolen
3. Als niets komt tot iets: De oorsprong van nul
4. Gebroken getallen: Breuken noteren
5. Minder dan niets?: Negatieve getallen
6. Met stappen van tien: Meten en wegen
7. Het meten van de cirkel: Het verhaal van π
8. De cossische kunst: Toen x nog onbekend was
9. Rechtlijnig denken: Het oplossen van eerstegraads vergelijkingen
10. De dingen die voorbij gaan: Kwadratische vergelijkingen
11. Italiaanse intriges: Het oplossen van derdegraads vergelijkingen
12. Vierkant achter de driehoek: De stelling van Pythagoras
13. Een machtig bewijs: De laatste stelling van Fermat
14. Pure schoonheid: De vlakke meetkunde van Euclides
15. Volmaakt in vorm: De platonische veelvlakken
16. Vormen vangen in getallen: CoŲrdinaatmeetkunde
17. Van onmogelijk naar onmisbaar: Complexe getallen
18. Beter ten halve gekeerd: Sinus en cosinus
19. Grenzen verleggen: De niet-euclidische meetkundes
20. Een ander perspectief: Projectieve meetkunde
21. Het is maar een spelletje: Het begin van de kansrekening
22. Het duiden van data: Statistiek wordt een wetenschap
23. Mechanisch denken: Rekenmachines
24. Dan en slechts dan als: Logica en Boole-algebra
25. Het tellen voorbij: Oneindigheid en verzamelingenleer


William Berlinghoff was hoogleraar wiskunde aan de Southern Connecticut State University en bijzonder hoogleraar wiskunde aan Colby College in Waterville, Maine. Hij gaf regelmatig een wiskundevak aan Liberal Arts studenten, waarbij hij de historische ontwikkelingen van het vakgebied een grote rol liet spelen. Hij is (co-)auteur van verscheidene wiskundeboeken voor Liberal Arts studenten, waaronder A Mathematics Sampler. Hij was ook een van de hoofdauteurs van een lesmethode voor middelbare scholen, getiteld MATH Connections.

Fernando GouvÍa is hoogleraar wiskunde aan Colby College, waar hij onder andere college geeft over geschiedenis van de wiskunde. Hij heeft deelgenomen aan het Institute for the History of Mathematics and its Use in Teaching, georganiseerd door de Mathematical Association of America (MAA). Hij is redacteur van MAA Reviews en van de Carus Mathematical Monographs reeks. Naast dit boek schreef hij p-adic Numbers: an Introduction, A Guide to Groups, Rings, and Fields.

Desiree van den Bogaart (1977) is lerarenopleider wiskunde bij de Hogeschool van Amsterdam. Zij verzorgt daar onder andere colleges over geschiedenis van de wiskunde voor de bachelor- en masteropleiding. Zij is co-auteur van de AO-uitgave Zo ver het oog reikt; landmeetkunde bij de Romeinen en een van de hoofdauteurs van de wiskundemethode Matrix van Malmberg Uitgevers.

Jeanine Daems (1980) is lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast geeft ze een vak over geschiedenis van de wiskunde aan leraren in opleiding aan de Universiteit Utrecht. Ze vormde samen met Ionica Smeets de Wiskundemeisjes en schreef met haar een weblog, columns voor de Volkskrant en het boek Ik was altijd heel slecht in wiskunde. Verder is ze redactielid van Pythagoras en heeft ze jarenlang wiskundige zomerkampen voor jongeren van stichting Vierkant voor Wiskunde begeleid.