95

  Ruimte, tijd, materie


Hoe de moderne natuurkunde ons
voorbij de intuïtie laat kijken


Auteur Roel Andringa-Boxum
  
Bedoeld voor Algemeen geïnteresseerden in natuurkunde en wiskunde
Uitgave 1e druk, 2020
ISBN 978-90-5041-182-0
 548 pagina's
Prijs € 40,00
nieuw

Wat is de samenhang tussen ruimte, tijd en materie? In de twintigste eeuw zijn eeuwenlang gekoesterde ideeŽn over ruimte, tijd en materie overboord gegaan en bleek de werkelijkheid vreemder te zijn dan onze alledaagse ervaring ons influistert. In dit boek lees je hoe de fundamentele natuurkunde ons beeld van de werkelijkheid heeft bijgesteld en worden vragen beantwoord als wat de rol van wiskunde in de natuurkunde is, hoe een knikkerbaan dwars door de aarde zich verhoudt tot een kwantumveld, wat een 'theorie van alles' precies inhoudt, hoe je stralende zwarte gaten kunt verklaren met ronddraaiende speeltoestellen, wat snaren zo bijzonder maakt, waarom 'virtuele deeltjes' vaak verkeerd worden begrepen, wat we wel en niet weten over de oerknal, en nog veel meer. Van alle theorieŽn worden zowel conceptuele en filosofische als historische en wiskundige aspecten besproken. Wiskundige voorkennis is echter nauwelijks nodig en wordt bovendien grotendeels herhaald. Dat maakt dit boek geschikt voor iedereen die de allerlaatste ontwikkelingen in de fundamentele natuurkunde wil begrijpen en nieuwsgierig is welke opvattingen over ruimte, tijd en materie in de eenentwintigste eeuw wel eens zouden kunnen gaan sneuvelen.

 Inhoudsopgave
1. Twijfel en verwondering
2. Spelen met symbolen
3. Klassieke mechanica
4. De Newtonse Titanic
5. Kwantummechanica
6. Al is de waarnemer nog zo snel ...
7. Algemene relativiteit
8. Kosmologie
9. Het Standaardmodel
10. Kwantumveldentheorie
11. Kwantumzwaartekracht
12. Snaartheorie
13. Holografie
14. Natuurkunde en filosofie
15. Leren loslaten

Roel Andringa-Boxum (1984) studeerde natuurkunde en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de vakgroep kwantumzwaartekracht en kosmologie op een herformulering van Newtons zwaartekrachtstheorie. Hij is al jarenlang actief in het populariseren van wetenschap via artikelen, lezingen en internetfora. Na zijn promotie is hij het onderwijs ingegaan.